Alles wat u nog moet weten hebben we hier verzameld.
Autokeuring
FOD Mobiliteit en verkeer
Simulatie verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling (BIV)
Leveringsstatus en schrappingsstatus van uw nummerplaat
Car@ttest
GOCA
Info betreffende Eurovignet
Tariferingsbureau BA auto
Tariferingsbureau Natuurrampen
Fonds voor Arbeidsongevallen
Opvolgingsbureau voor de tarifering schuldsaldoverzekering
Datassur
Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds
Ombudsman van de Verzekeringen
Assuralia
ABC Verzekering
Brochures verzekeringen
Wikifin
Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV)
Prevent
Incert
Bandentips
FSMA
Nationale Bank van België
Belgische Staatsblad
Kruispuntbank van Ondernemingen
Vlaamse Belastingdienst
Bijstand na ongeval
Bijna elke autoverzekering omvat ook een gratis bijstand na een ongeval in België, eventueel uitgebreid tot net over de grenzen. Gebruik deze service en neem niet zelf (of via de politie) het initiatief om naar uw garage of een depannagedienst te bellen, want in dat geval krijgt u de depanagekosten wellicht niet terugbetaald. U vindt dit nummer ook op uw groene kaart.
Bijstand na panne/personenbijstand
Beschikt uw polis over een uitgebreide bijstand (bijstand voor het voertuig in heel Europa en voor alle personen wereldwijd, ook indien u niet met het voertuig op vakantie gaat), dan kan u bij een noodgeval terecht op onderstaande nummers:
Reisbijstand
Bijstand woning (brandverzekering)
Ook uw brandverzekering omvat een gratis bijstandsdienst. Raadpleeg uw polisvoorwaarden (of ons kantoor) voor een overzicht van de aangeboden diensten, aangezien deze per maatschappij verschillen.
Hospitalisatie
Algemene noodnummers
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels” en deelt u in dit verband volgende informatie mee:
1 Aangeboden producten en diensten
1.1 Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.
1.2 Nummers van de takken en de titulatuur
- Ongevallen.
- Ziekte.
- Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel.
- Casco rollend spoorwegmateriaal.
- Luchtvaartcasco.
- Casco zee- en binnenschepen.
- Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen.
- Brand en natuurevenementen.
- Andere schade aan goederen.
- B.A. motorrijtuigen.
- B.A. luchtvaartuigen.
- B.A. zee-en binnenschepen.
- Algemene B.A.
- Krediet.
- Borgtocht.
- Diverse geldelijke verliezen.
- Rechtsbijstand.
- Hulpverlening.
- Levensverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschats- en geboorteverzekeringen.
- Bruidsschats- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen.
- Levens-, bruidsschats- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen.
- Kapitalisatieverrichtingen.
- Beheer van collectieve pensioenfondsen.
1.3 Polisvoorwaarden
2 Informatie over het belangenconflictenbeleid
De AssurMiFID-gedragsregels leggen ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.
2.1 Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID-gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
2.2 Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan of anders te behandelen;
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de client voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
2.3 Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:
- Een interne instructienota;
- Een aangepast verloningsbeleid;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
- Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
- Een regeling inzake het ontvangen van voordelen in natura en geschenken;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
- Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
2.4 Wat is de procedure?
2.5 Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact opnemen voor meer informatie of een kopie van het volledige belangenconflictenbeleid op te vragen.
3 Vergoeding
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt.
Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. Voor meer informatie contacteer ons. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant.
Ons kantoor is ingeschreven in het register van de verzekeringstussenpersonen die wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op http://www.fsma.be.
Voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. We zijn steeds bereikbaar via telefoon, e-mail of fax.
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman.as www.ombudsman.as
* wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
2025
01/05/2025: Euromex – nieuwe tarieven
01/01/2025: DKV – Indexaties 2025
01/01/2025: Vivium: rechtsbijstand (Arces) +2%, Brand bedrijven +2,5%, BA bedrijven +3%
01/01/2025: AMMA – Auto/Moto: +2,99%, brand & diefstal: +1% boven de index ABEX, BA Jacht: +9%, BA Uitbating: +2%, BA Beroep: +2%
01/01/2025: AXA
– particulieren: Comfort Auto +4,7%, Comfort thuis +2,5%, Comfort Thuis Speciaal (buildings) +4%, BA Jacht (behalve de jager-schutter) +2%, BA Pleziervaart +2%, BA Vereniging en activiteiten +2%, RB Woning & RB Privéleven +4%
– ondernemingen auto: gemiddeld 4,7%
– opties Omni-Assistance en Wagenhulp in Comfort Auto: + € 4 voor voetuigen van 0-7 jaar, + € 7 voor voertuigen van 8 en <14 jaar
– optie Wegenhulp in contract reisverzekering: + € 9, optie rechtsbijstand in Comfort Auto, Comfort Thuis en Comfort Privéleven: max. + € 2
– ondernemingen niet-auto KMO: +2% voor alle verzekeringen in het KMO-segment, behalve Tienjarige aanspr. +3%
geen tariefverhoging: AO, Patroon, Collectieve Gemeen Recht, Dienstboden, BA uitbating, BA na levering, BA beroep (para)medische sector
– grote ondernemingen niet-auto: BA beroep +2%
01/01/2025: AG Insurance – Tariefverhoging BOAR
2024
01/05/2024: AXA: tariefverhoging Wegenhulp en Omni-Assistance
01/04/2024: Legal Village: 6% tariefverhoging op de afzonderlijke producten en 3% tariefverhoging op de vlootpolissen
01/04/2024: Allianz: auto gemiddeld 7,5%, BA gemiddeld 7%, brand gemiddeld 6,5%
01/03/2024: Baloise – meer info
01/02/2024: Aedes – meer info
01/01/2024: DKV – Indexaties 2024
01/01/2024: AXA
– particulieren: Comfort Auto +4,7%, Comfort thuis +2,5%, Comfort Thuis Speciaal (buildings) +4%
– ondernemingen auto: gemiddeld 4,7%
– ondernemingen niet-auto KMO: +2% voor alle verzekeringen in het KMO-segment, behalve brand en diefstal +2,3% en Tienjarige BA +3%
– grote ondernemingen niet-auto: beroepsaansprakelijkheidsverzekering +2%
01/01/2024: AMMA – meer info
01/01/2024: Hiscox – 15% op de premie gebouw
01/01/2024: B’Cover – tariefverhoging B’Assistant en B’Workman
01/01/2024: TVM – 4,75% tariefverhoging op alle waarborgen voor de Vrachtwagenverzekering, Lichte vrachtwagenverzekering, Bedrijfswagenverzekering en Werkmaterieelverzekering
2023
01/12/2023: Europ Assistance: indexering tarieven Business contracten
01/11/2023: Allianz Assistance: verhoging Protection-producten:
– Classic Protection: € 139 voor 1 persoon (i.p.v. € 109), € 199 voor familie (i.p.v. € 153)
– World Full Protection: € 220 voor 1 persoon (i.p.v. € 175), € 269 voor familie (i.p.v. € 219)
– World Gold Protection AA: € 495 voor 1 persoon (i.p.v. € 395), € 620 voor familie (i.p.v. € 495)
01/04/2023: AXA – 1,3% op Comfort Thuis
01/04/2023: Europ Assistance: indexering tarieven particuliere contracten
01/04/2023: AIG – verhoging tarief World Business Card
01/03/2023: Allianz – tariefaanpassingen Niet-Leven Particulieren en KMO
01/03/2023: Euromex – Tariefverhoging Privéleven, Privéleven All-risk, Vastgoed en motorrijtuigen
01/03/2023: Baloise – gemiddeld 5,3% op BA en Omnium motorrijtuigen, 5% op uitgebreide Baloise Assistance en Rechtsbijstand, 2% voor de verzekeringen Brand Woning en Handel en Rechtsbijstand, 5% op BA Familiale en Rechtsbijstand, 5% op BA Bedrijven en Rechtsbijstand voor polissen met een forfaitaire jaarpremie van max. 3.000 EUR
01/02/2023: Aedes – P-Producten: 4% op volledige en beperkte omnium, 1,5 EUR op bestuurder, 4,5 EUR op rechtsbijstand, 4 EUR op bijstand auto, 3,71 EUR op bijstand aan personen
Rechtsbijstand Pn1: 2 EUR op Formule voertuig, 5 EUR op formule familie
17/01/2023: AXA – gemiddeld 4,5% op Auto Particulieren + verhoging tarieven bijstand
01/01/2023: AXA – gemiddeld 4,5% op Auto ondernemingen, 2% voor de Persoonsverzekeringen en Aansprakelijkheidsverzekeringen Ondernemingen, 3% voor de Tienjarige BA-verzekering en 2% voor de verzekering BA Beroep
01/01/2023: DKV – Indexaties 2023
01/01/2023: AMMA – meer info
01/01/2023: AG Insurance – tariefverhoging BOAR
01/01/2023: Hiscox – 5% tariefverhoging op ‘Fine Art’ en ‘Collection Cars’
01/01/2023: TVM – 5,9% tariefverhoging op BA, omnium en rechtsbijstand voor de producten Package vrachtwagen, Package bedrijfswagen, Package lichte vrachtwagen (VER) en Werkmaterieelverzekering
5,9% in bijstand na ongeval of pech (alle formules)
11% op BA, omnium en rechtsbijstand voor Package lichte vrachtwagen (VRD)
2022
01/04/2022: De Federale: tariefverhoging brand MR Woning en Handel/KMO: +1,5%
01/04/2022: Allianz: tariefaanpassingen niet-leven
01/03/2022: Baloise, Fidea en Athora – auto: gemidd. 3,5% op BA en omnium met max. van 4%, 5% op uitgebreide Baloise Assistance
01/03/2022: Baloise en Fidea – brand: toepassing nieuwe ABEX + 1,5% op brand woning en handel, Athora – brand: toepassing nieuwe ABEX + 1,5% op Brand Handel
01/03/2022: Baloise, Fidea en Athora – BA ondernemingen: 3%, voor polissen met een forfaitaire premie tot max. 2.500 EUR evenredige verdeling over de waarborgen
01/02/2022: Aedes: diverse tariefverhogingen – meer info
01/01/2022: DKV – indexering van alle contracten + tariefverhoging voor de oude contracten (in 2017 opgelegde tariefverhoging door de Nationale Bank van België) + verhoging vrijstellingen – meer info
01/01/2022: AXA – Auto: gemiddeld 2%, Particulieren Comfort Thuis en Building: gemiddeld 1,7%, Niet-auto ondernemingen: 2% (met uitzondering van BA Beroep en Dienstboden), Tienjarige BA: 3%, Brand en diefstal: 2,5%
2021
01/03/2021: Baloise Insurance – auto: 3,5% op BA, omnium en rechtsbijstand, 2,5% op uitgebreide Baloise Assistance, Fidea en Athora – auto: 3,5% op BA en omnium
01/03/2021: Baloise Insurance – varia: 2,5% op Gezin Select, 2,5% op BA (CICS), Fidea – varia: 2,5% op BA Gezin, Bedrijfspolis, polis Handel & diensten en polis Land- en tuinbouw
01/01/2021: DKV – indexering van alle contracten + tariefverhoging voor de oude contracten (in 2017 opgelegde tariefverhoging door de Nationale Bank van België) + verhoging vrijstellingen
01/01/2021: Aedes – P-producten: BA tussen 2% en 3%, volledige omnium tussen 3,5% en 4,5%, kleine omnium ongeveer 2% – Pol-Air: ongeveer 4% – brand: + 0,9%
01/01/2021: AXA – Niet-auto ondernemingen: 2% (met uitzondering van BA Beroep en Dienstboden), Tienjarige BA verzekering: 3%, Auto ondernemingen: gemiddeld 3,5%
2020
01/01/2020: Athora – tariefverhoging BOAR – meer info
01/01/2020: DKV – indexering van alle contracten + tariefverhoging voor de oude contracten (in 2017 opgelegde tariefverhoging door de Nationale Bank van België) – Meer info
01/01/2020: AXA – Niet-auto ondernemingen: 2% – Auto ondernemingen: gemiddeld 3,5%
01/01/2020: TVM – 2,9% tariefverhoging op BA, omnium en rechtsbijstand voor de producten Package vrachtwagen en Werkmaterieelverzekering
7% op BA en rechtsbijstand en 5% op omnium voor Package bedrijfswagen – meer info
01/01/2020: Allianz – tariefverhoging BA onderneming & BA beroep (10%) en brand building (4%) – meer info
01/01/2020: Globality Health – tariefverhoging YouGenio World 2,5%, YouGenio Germany 2,5%, YouGenio “Old” 12%
2019
01/08/2019: Allianz – gesegmenteerde tariefverhoging Biz Plan (brand KMO)
01/03/2019: Baloise – tariefaanpassingen Niet-Leven – meer info
2019: Allianz – Tariefaanpassingen Niet-Leven
01/01/2019: Generali/Athora – tariefverhoging BOAR – meer info
01/01/2019: DKV – indexering van alle contracten + tariefverhoging voor de oude contracten (in 2017 opgelegde tariefverhoging door de Nationale Bank van België) – meer info
01/01/2019: AXA – 2% tariefverhoging Niet-Auto Ondernemingen (segmenten SME, zelfstandigen en vrije beroepen, met uitzondering van de verzekeringen Brand, Diefstal, BA beroep en Dienstboden)
1 tot 5% tariefverhoging Auto Ondernemingen
01/01/2019: TVM – 3,9% tariefverhoging op BA, omnium en rechtsbijstand voor de producten Vrachtwagen, Personenwagen en Werkmaterieel (contracten met aanvangsdatum voor 01/01/2018)
2018
01/09/2018: DKV – tariefverhoging van 1,6% voor contracten IS/IS+/IS+Zware Ziekten (onderschreven voor 2000), tariefverhoging van 1,1% voor de contracten IS2000 (onderschreven van 2000 tot 2015), tariefverhoging van 1% voor de contracten A2/A2+
01/09/2018: Vivium – tariefverhoging auto (1,5%) en vloten (2,5%)
01/06/2018: Allianz – tariefverhoging hospitalisatie (9,5%), bovenop medische index
01/04/2018: Europ Assistance – tariefverhoging
01/03/2018: Allianz – tariefverhoging auto (gem. 3%), brand (2,5%), BA (2,5%) en persoonlijke ongevallen (2,5%) – meer info
01/03/2018: Baloise – tariefverhoging brand (1,5%), auto (3%), familiale (5%) en BA onderneming (3%) – meer info
01/01/2018: Generali – tariefverhoging BOAR – meer info
01/01/2018: AXA – tariefverhoging ondernemingen Auto: 3,5%
01/01/2018: AXA – tariefverhoging ondernemingen Niet-Auto: 0,5% op brand en diefstal, overige verzekeringen 2%
01/01/2018: Amlin – tariefverhoging auto (3%)
01/01/2018: TVM – 3,9% tariefverhoging op BA en rechtsbijstand voor product Package vrachtwagen VBP en VLP (contracten met aanvangsdatum voor 01/04/2017)
01/01/2018: DKV – tariefverhoging van 1,6% voor contracten IS/IS+/IS+Zware Ziekten (onderschreven voor 2000), tariefverhoging van 1,1% voor de contracten IS2000 (onderschreven van 2000 tot 2015), tariefverhoging van 1% voor de contracten A2/A2+
2017
01/12/2017: Allianz – gedifferentieerde tariefaanpassing van -1% tot +5% (gemiddeld 3%)
06/10/2017: LAR – RB Voertuig Full, Fix: +3%; RB Privé-leven Full: +10%; RB Woning Full: +3%; RB Fleet: +3% voor nieuwe dossiers, +3% voor lopende contracten (tenzij premie > € 2.000 btwi)
02/10/2017: ALLIANZ GLOBAL ASSISTANCE – tariefverhoging voor de producten World Gold Protection, World Royal Protection & Excess Protection – meer info
01/09/2017: DKV – tariefverhoging van 9% voor contracten IS/IS+/IS+Zware Ziekten (onderschreven voor 2000) en tariefverhoging van 5,5% voor contracten IS2000 (onderschreven van 2000 tot 2015)
01/09/2017: VIVIUM – tariefverhoging van 3,67% voor motorvoertuigen + aanpassing tarieven voor bromfietsen en moto’s
01/01/2017: HILLEWAERE – tariefverhoging van 2% in omnium (enkel voor de Amlin-portefeuille)
01/01/2017: DKV – premie-aanpassingen o.b.v. medische index (geen reden tot opzeg) – meer info
01/01/2017: ALLIANZ – tariefverhogingen Niet-Leven – meer info
01/01/2017: GENERALI – tariefverhogingen Niet-Leven – meer info
01/01/2017: BELFIUS – tariefverhoging van 2,5% voor arbeidsongevallen
01/01/2017: AXA – 3,5% tariefverhoging auto ondernemingen en 2% BOAR niet-auto ondernemingen – meer info
01/01/2017: LAR-BAMPS EURASSUR – 6% tariefverhoging
01/01/2017: TVM – 3,9% tariefverhoging voor product Package vrachtwagen VBP en VLP – meer info
2016
01/09/2016: Vivium – tariefverhoging van 2% voor vlootpolissen
01/09/2016: AG Insurance – tariefverhoging van 4,32% voor hospitalisatieverzekeringen
01/03/2016: Baloise – tariefverhogingen varia – meer info
01/01/2016: Hillewaere – tariefverhoging van 12% in omnium (enkel voor de Amlin-portefeuille)
01/01/2016: DKV – premie-indexering van 0,91% op basis van de consumptieprijsindex
01/01/2016: TVM – 2,5% tariefverhoging voor product Package vrachtwagen VBP en VLP – meer info
2015
01/07/2015: Vivium – verhoging tarief Brand Particulieren met 2,4% (niet van toepassing op de waarborg natuurrampen) – meer info
01/04/2015: Europ Assistance – nieuwe tarieven bijstand – meer info
01/01/2015: Baloise – tariefverhogingen varia – meer info